divendres, 13 de desembre del 2013

Narcís Oller

Què has de saber
- Qui és Narcís Oller
-  Les seves obres més importants: La papallona, L'Escanyapobres, La bogeria,  La febre d'or, Vilaniu, Pilar Prim

- Diferències entre realisme i naturalisme.

Narcís Oller neix a Valls (Alt Camp)  i mor a Barcelona. Orfe de pare, l'educa el seu oncle. Estudia Dret a Barcelona, on s'estableix definitivament , exercint com a oficial de secretaria de la Diputació Provincial. Després, gairebé fins a la seva mort, és procurador dels tribunals. 

L'aportació de Narcís Oller a la literatura catalana ha estat l'elaboració d'un llenguatge adaptat a la narració, la tradició del qual en català es remunta a Tirant lo Blanc. En aquest sentit es considera Narcís Oller el creador de l'actual novel·lística de la literatura catalana. 

Narcís Oller aconsegueix en el seu temps una fama europea només comparable en altres gèneres a la incidència d'Àngel Guimerà o de Jacint Verdaguer. Fa alguns intents amb la narrativa breu, gènere en el qual experimenta amb temes que posteriorment inclou en les novel·les. 


La papallona  li suposa un gran èxit. Significa l'entrada de Narcís Oller al naturalisme. L'argument, pròxim a la novel·la fulletonesca, planteja la història d'una noia òrfena, ingènua i malaltissa que és seduïda i abandonada per un xicot que actua com si fos una papallona. 

L'Escanyapobres és una novel.la que contraposa dues visions econòmiques davant de l'avarícia dels seus protagonistes. 

Vilaniu planteja l'enamorament entre la dona d'un cacic i un jove, cosa que desencadena tot un seguit de desgràcies. 

La febre d'or narra l'ascensió econòmica i social de Gil Foix, un home enriquit per la borsa i que acabarà perdent la seva fortuna.

 La bogeria és una obra basada en un fet real, on també descriu el procés d'embogiment del protagonista. Segurament aquesta és la novel·la més naturalista d'Oller. 

Pilar Prim, la seva darrera novel·la, planteja el conflicte de la protagonista, víctima de la clausura testamentària del marit, que priva de l'usdefruit dels béns a la vídua si torna a casar-se. Els personatges femenins d'Oller semblen més humans que els masculins i amb una personalitat molt més marcada, amb una psicologia que evoluciona constantment. El tema que més atrau Narcís Oller és el del fenomen d'ascensió social de la burgesia del segle XIX, però al mateix temps ignora la situació d'injustícia social que vivien les capes populars. 


La novel·la realista
La literatura realista és un corrent literari propi de la segona meitat del segle XIX . El Realisme és una concepció que intenta plasmar en la literatura com és la vida, la realitat, i com reacciona l'individu davant les vicissituds de la vida.
El Realisme apareix com a reacció al Romanticisme: vol representar la realitat immediata, fent-ne una descripció objectiva, sense embellir-la ni idealitzar-la.
En el naixement del Realisme hi tingué molta influència la fe en el progrés social i econòmic sorgit arran de la Revolució Industrial, el positivisme i els descobriments de les ciències naturals, la fotografia i les noves ideologies socials que donen importància a les vides senzilles de la gent corrent, fins i tot dels marginats per damunt de la història dels grans esdeveniments.
Les característiques principals són el detallisme en les descripcions ( no només pel que fa a les persones i els espais sinó també dels objectes que envolten els personatges), l'ús de frases llargues i una adjectivació rica . Les novel·les realistes solen tenir un narrador omniscient.
Són realistes les novel·les de Narcís Oller: Vilaniu, L'escanyapobres, La febre d'or i Pilar Prim

La noveŀla naturalista

A l'últim terç de segle XIX el realisme es radicalitza i evoluciona cap al naturalisme en mans d'E. Zola que el defineix no només com un corrent literari, sinó com una concepció de l'home i com un mètode per estudiar i transcriure el seu comportament. El naturalisme, tendència literària clarament antiburgesa, sota la influència del materialisme, el determinisme i la ciència experimental, fa que el novel·lista experimenti amb uns personatges sotmesos a determinades situacions i comprovi com la seva actuació pot explicar-se per l'herència biològica i per les circumstàncies socials. Observació i documentació, doncs, constitueixen el mètode dels novel·listes naturalistes, que presenten una llarga llista de personatges alcohòlics, degenerats o psicòpates i uns ambients sòrdids, amb una tècnica que porta a l'extrem els postulats de la novel·la realista i que precisa molt més en l'estil la reproducció del llenguatge parlat.
La novel.la naturalista es basa en les premisses del determinisme i del positivisme, pretén demostrar que l’individu està condicionat per l’herència genètica i l’acció del medi ambient. La novel.la es converteix, així, en un producte de laboratori, perquè dissecciona els personatges i els ambients amb el màxim de fredor i de distanciament perfectament estructurat.
 S'atribueix a la novel.la una finalitat reformadora. Cal explicar els mals dels humans, individuals i col.lectius amb el propòsit de canviar les condicions que els fan possibles. Això es tradueix en un interès especial pels aspectes més desagradables de la realitat: personatges primaris, desarrelats, marginats i malaltissos.
Les novel.les típicament naturalistes solen tenir tres parts. En la primera es presenten ambients i el/s personatge/s  i es dóna, per tant, una informació precisa i distanciada. A la segona part de l’obra s’anuncia que l’actuació i la gènesi de l’individu és el fruit de l’herència biològica rebuda i del medi que l’envolta, i a la tercera part es fa la comprovació efectiva de la incidència d’aquests dos factors damunt del personatge.
Es consideren naturalistes les novel·les de Narcís Oller: La papallona i la bogeria.




Enllaços
http://www.escriptors.cat/autors/ollern/pagina.php?id_sec=2416


Textos
http://www.escriptors.cat/autors/ollern/pagina.php?id_sec=2419




http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4f/A_Narc%C3%ADs_Oller_-_001.jpg/250px-A_Narc%C3%ADs_Oller_-_001.jpg

dimarts, 10 de desembre del 2013

JACINT VERDAGUER

QUÈ HAS DE SABER
- Biografia
- Les seves dues obres més importants: L'Atlàntida i Canigó.

Jacint Verdaguer i Santaló neix a Folgueroles (Osona)  en una humil família pagesa d'una certa cultura i ja de ben jove la seva mare l'instrueix en la lectura d'alguns llibres. 

Comença els estudis al Seminari de Vic, on hi estudia durant quinze anys. Encara estudiant, e li són premiades dues poesies als Jocs Florals de Barcelona

És ordenat sacerdot. En comptes de ser enviat a Barcelona a ampliar estudis —com la majoria dels seus companys de Vic— és destinat a una petita parròquia a Vinyoles d'Orís. En cap moment deixa de dedicar-se a la poesia (treballa sobretot en el poema èpic L'Atlàntida,.
Entra com a capellà de vapor de la Companyia Transatlàntica, propietat dels marquesos de Comillas. Són gairebé dos anys i nou vegades la travessia d'Amèrica (en la línia de Cuba) un període d'equilibri necessari per recuperar la salut i enllestir L'Atlàntida, que és premiada als Jocs Florals aconsegueix un èxit clamorós immediat. L'obra és entesa ja a l'època com la culminació de la Renaixença. 
Resideix al palau dels marquesos de Comillas contractat com a capellà de la família i té, per tant, ocasió de freqüentar els ambients socials més elevats i de crear amb el mecenatge dels marquesos alguns dels seus poemes més importants. El marquès li atorga el càrrec d'almoiner, pel qual ha d'administrar la beneficència del marquès a famílies necessitades, té més maldecaps però també una gran influència. És un període en què fa nombrosos viatges (Occitània, Castella, Tolosa de Llenguadoc, Roma, Comillas, Donostia...). 

El punt culminant de l'etapa de plenitud és Canigó. Aquest segon gran poema èpic serveix al poeta per vèncer les insatisfaccions i rectificar els defectes de L'Atlàntida

En plena etapa d'èxit comença a dedicar-se més a les tasques eclesiàstiques que no pas a les d'escriptor, cosa que inclou una pràctica desordenada de la caritat, que l'omple de deutes i, més tard, el posa en contacte amb un grup d'exorcistes. Comença a guanyar-se la desconfiança dels marquesos de Comillas i, finalment, la decisió de prescindir dels seus serveis com a capellà domèstic. Tampoc és entès per les autoritats eclesiàstiques, que, amb un diagnòstic de follia, l'allunyen de Barcelona.
Acaba la seva vida a Vil·la Joana, Vallvidrera (avui casa-museu), en aquesta vol·la que li cedeix una vídua amiga seva.



L'Atlàntida

L'Atlàntida  és un poema  format per 10 cants, una introducció i una conclusió, que narra les peripècies d'Heracles per Ibèria, l'enfonsament del continent dels atlants, la creació del Mar Mediterrani i el final descobriment de les Amèriques.  En la introducció narra com Colom, encara jove, després d'un naufragi arriba a les costes peninsulars i un ermità li explica la història de l'enfonsament de l'Atlàntida. Aquesta narració ocupa els deu cants. La conclusió del poema inclou el pressentiment de Colom de la futura descoberta d'Amèrica. Els cants centrals s'estructuren en quartets de versos alexandrins amb rima consonàntica alternant, mentre que la introducció i la conclusió es basen en estrofes de versos decasíl·labs.
Aquesta obra la va escriure durant la seva estada  al vaixell Guipúzcoa, de la Companyia Transatlàntica; anant d'Espanya a Cuba. Amb el poema l'Atlàntida el proclamaren guanyador dels Jocs Florals, de tots tres àmbits: fe, pàtria i amor; és a dir, que el nomenen Mestre en Gai Saber. Un any després li publiquen l'obra, que va esdevenir un dels clàssics de la literatura catalana.

El Canigó
Canigó és un poema èpic de 1886 escrit per Jacint Verdaguer. Constitueix un dels poemes clau de la Renaixençacatalana. És un poema llarg, atès que és tot un llibre; conté una descripció geogràfica dels Pirineus catalans, que es desenvolupa a través de la figura mítica del Comte Tallaferro, un valent i ferotge lluitador contra els sarraïns. El mite està basat en el personatge històric de Bernat Tallaferro.
L'acció d'aquesta història passa en els Pirineus durant el segle XI. La història comença quan Gentil, fill del Comte Tallaferro,, s'afegeix a l'exèrcit cristià que està en missió de parar l'atac dels musulmans. Més tard, el noi que fa guàrdia al castell de Rià per evitar un atac dels àrabs, contempla el Canigó, mentrestant, el seu escuder li comença a parlar de les fades que hi viuen, i ell decideix de traslladar-s'hi.
Allà és rebut per Flordeneu  la reina de les fades que el sedueix i recorren tots dos junts els dominis pirinencs.
Encisat per ella, el noi s'oblida de la batalla i l'acompanya en un vol pels Pirineus en una carrossa voladora mentre ella li ensenya la serralada i les seves llegendesGuifré, l'oncle del cavaller, s'adona que l'exèrcit cristià està perdent i ho atribueix a la deserció de Gentil. L'oncle el sorprèn quan està amb la fada i, llavors, dominat per la ira, mata el seu nebot després d'estimbar-lo muntanya avall.El cadàver de Gentil és dut a l'ermita de Sant Martí. Guifré es penedeix del seu crim, aconsegueix que Tallaferro el perdoni i decideix fer-se monjo. Quan Guifré es troba a les portes de la mort, demana que en el lloc on morí Gentil hi sigui plantada una creu.



Enllaços
Biografia: http://lletra.uoc.edu/ca/autor/jacint-verdaguer
L'Atlàntida
http://ca.wikipedia.org/wiki/L'Atl%C3%A0ntida_(poema)
http://www.escriptors.cat/autors/verdaguerj/pagina.php?id_text=2829
Canigó
http://ca.wikipedia.org/wiki/Canig%C3%B3_(poema)

  http://www.elter.net/media/imatge/9900/imatge-del-poeta-jacint-verdaguer.jpg


Textos
http://www.escriptors.cat/autors/verdaguerj/pagina.php?id_text=2829
http://www.escriptors.cat/autors/verdaguerj/pagina.php?id_text=2851

Un dels poemaris de l'autor Roser de tot l'any, conté un poema per a cada dia de l'any. A imitació d'aquest poemari en el següent enllaç trobaràs un petit text de l'autor per a cada dia de l'any. Busca el que correspon al teu aniversari, llegeix-lo i mira d'entendre'l.

http://claca.bnc.cat/?q=node/255#06

dilluns, 2 de desembre del 2013

La Renaixença. Segle XIX

Què has de saber?
- Oda a la Pàtria de B C Aribau
- Característiques
- Els Jocs Florals
- Poesia: Jacint Verdaguer
- Teatre: Àngel Guimerà
- Narrativa: Narcís Oller




Enllaços



http://blocs.cpnl.cat/divendresalvespre/files/2012/01/la-renaixenca.pdf
http://www.xtec.cat/~aribas4/literatura/comentari%20P%E0tria.htm

Textos

 La Pàtria de Bonaventura Carles Aribau

http://www.xtec.cat/~malons22/personal/renaixinici.htm

Què és la Renaixença?

És el moviment català de ressorgiment cultural que s'inicià al Principat a la primera meitat del segle XIX, comprès entre la Decadència i el Modernisme, i amb el qual s'obre el període contemporani de la literatura catalana.

La publicació (1833) de l'ocasional poema de Bonaventura Carles Aribau "La pàtria" es considera com l'origen de la Renaixença, però aquesta es defineix, més aviat, com un moviment que esclata com a fruit d'un llarg procés de recuperació de la decadència.

La pàtria és un poema de sis estrofes de vuit versos alexandrins (12 síl·labes) és un cant d’enyorança de Catalunya, cal tenir present que Aribau va escriure’l a Madrid, i d’exaltació de la llengua catalana. Ara bé, tot i el seu valor simbòlic com a punt de partida del romanticisme català i de la Renaixença com a moviment cultural ja des del mateix moment de la seva publicació, no hem d’oblidar que el poema és en realitat una peça de circumstàncies emprada per a felicitar el seu patró, el banquer català Gaspar de Remisa, en el dia del seu sant.

Característiques de la Renaixença

- Recuperar el passat esplendorós de Catalunya, bàsicament l’època de la consolidació nacional del S.XII al XIV; edat mitjana.

-  Descobrir i divulgar els clàssics medievals

-  Recollir la literatura de caràcter popular de tradició oral totes les llegendes i la poesia de tradició oral (el folklore) que s’havia mantingut fidel a uns temes genuïnament catalans i a la llengua pròpia, com per exemple, els cançoners, la rondallística, els costums...) 

-  Normalitzar i normativitzar la llengua, sobretot pel que fa a l’ortografia, a la gramàtica i depurar el lèxic ple de castellanismes. Crear un models de llengua depurats (ortografia, lèxic, lleis gramaticals) Però a l’hora de buscar un model de llengua sorgiren dues tendències lingüístiques irreconciliables: una que propugnava el català “acadèmic” i una altra que defensava el català “que ara es parla” 

-  Crear una nova literatura en tots els seus gèneres (líric, èpic i dramàtic) 

- Crear òrgans de difusió cultural en català (premsa i editorials). Potenciar les institucions que ja existien (Reial Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona) i crear-ne de noves (Jocs Florals)

La projecció popular de la Renaixença s'aconseguí, en part, amb la restauració (1859) dels Jocs Florals de Barcelona

 Jocs Florals

Durant la Renaixença es van instituir de nou Els Jocs Florals que havien començat a celebrar-se durant l'Edat Mitjana i havien estat interromputs a la Decadència.  
Els Jocs Florals són un certamen literari de poesia. Amb el lema Patria, Fides, Amor (pàtria, fe i amor) Els premis eren: Flor Natural, al millor poema d'amor (el guanyador triava la Reina de les festes),  Englantina d'Or, al millor poema de Pàtria i Viola d'Or i Argent, al millor poema de tema religiós (Fe). El guanyador dels tres peremis ( no necessàriament el mateix any) era nomenat Mestre en Gai Saber.
Els Jocs Florals de Barcelona es van celebrar cada any fins al 1936 i van ser un dels motors de la Renaixença i hi van participar grans figures de les lletres catalanes (Àngel Guimerà, Jacint Verdaguer, Joan Maragall, Josep Carner, Josep Maria de Sagarra
La celebració dels Jocs Florals de Barcelona va quedar interrompuda per la Guerra Civil i a partir de 1939 totalment prohibida per la Dictadura.